INTERVIU

BIBLIA sau TRADIŢIA

Intervievat: Cornel Dărvăşan

Intervievator: Boieriu Beatrice

1. Ce este traditia si ce aspecte implica aceasta în domeniul religios?

  • 5storyflowbibl
Traditia este înglobarea într-un spectru cultural a unor obiceiuri, datini, idei, cu scopul de a le conserva si de a le perpetua pentru generatiile viitoare. Daca ne referim în mod concret la ceea ce înseamna traditia în legatura cu Biblia,

distingem doua tipuri de traditii: Traditia precanonica, adica acea suma de evenimente si fapte care au fost pastrate prin viu grai de catre apostoli si ucenicii lor pentru ca adevarurile despre Domnul Isus sa fie pastrate cât mai fidel, pentru ca mai apoi sa fie exprimate în scris (deci aceasta traditie, în forma orala, a constituit baza dupa care a fost scris adevarul Sfintelor Scripturi); traditia postcanonica , este învatatura despre Isus si adevarurile Sale, care a aparut dupa încheierea canonului biblic (canonul biblic se încheie în jurul anului 100 d.Hr.), se considera ca tot ce au scris parintii bisericesti face parte din traditie si vine ca o completare la Biblie.

Chiar si teologii rasariteni însa, atunci când se are în vedere adevarul doctrinal, considera ca autoritatea primordiala o are Biblia, si traditia trebuie sa fie întotdeauna de acord cu Sfânta Scriptura. Chiar daca unii dintre teologi exacerbeaza importanta traditiei în contrast cu autoritatea Scripturii, noi stim ca nimic din ceea ce a fost inspirat direct de Dumnezeu si care face parte din Scriptura nu ar putea fi contrazis de traditie sau orice parere omeneasca. Isus spunea : ,,Degeaba ma cinstesc ei dând învataturi care nu sunt decât niste porunci omenesti!" Marcu 7:7.

  2. Ce valoare are traditia în lumea contemporana?

În lumea contemporana, traditia are valoare mai mult simbolica, ea nefiind normativa întru totul, dar se tine cont de ea, mai ales în preajma unor sarbatori fixate în crestinism, când capata importanta. Adica, se considera ca este mai important sa vopsesti oua rosii, dupa traditie, decât sa te gândesti la moartea Fiului lui Dumnezeu. Din acest punct de vedere, traditiei i se ofera un loc aparte în societatea contemporana.

3. Daca traditiile difera de la un grup - social sau national - la altul, presupune aceasta istorii, datini si credinte diferite?

Bineînteles ca la noi la români se pastreaza multe traditii care se deosebesc de cele ale celorlalte popoare învecinate. Mai mult decât atât, traditiile se deosebesc si în functie de zone. Într-un fel este traditia sa se îngroape un mort în Ardeal, si altfel în Oltenia. Dar traditiile merg pe firul stravechi al datinilor si obiceiurilor înca din cele mai vechi timpuri. Multe din sarbatorile românesti au fost înglobate de crestinismul de pe aceste meleaguri chiar daca ele au venit de la daci. De aceea uneori exista varietate, în functie de pastrarea lor, în toate zonele tarii.

4. Cu ce este Biblia superioara traditiei? Dati, va rog, câteva argumente prin care veridicitatea este în favoarea celei dintâi.

Cuvântul lui Dumnezeu este revelatie directa a lui Dumnezeu Însusi, chiar daca a fost îmbracat în cuvinte pe care le-au scris oamenii. Traditia poate contine adevar, dar uneori si datinile si obiceiurile folclorice pot intra în traditie si acestea ar putea sa contrazica Biblia. Biblia nu se contrazice, pentru ca a fost inspirata de Duhul Sfânt care nu se contrazice pe sine. Scrierile oamenilor însa, comentariile lor, fie ele si ale parintilor bisericesti pot cuprinde divergente de opinii, uneori chiar flagrante care dovedesc faptul ca traditia nu este revelatie.

5. Ce se întâmpla când ne lasam influentati de alegerile familiei, de sfaturile oamenilor, de conceptiile fostelor generatii ... când traditia devine principiu de viata?

Daca aceasta nu contravine Cuvântului lui Dumnezeu, vedem în ce masura se potrivesc aceste sfaturi cu structura noastra interioara si facem ceea ce trebuie. Dar ca sa cedam presiunii de grup, doar pentru ca ,,asa se face" sau ,,toata lumea face asta" ca asa e traditia, nu cred ca ar trebui sa cedam de la adevarurile eterne.

6. Care sunt avantajele sau dezavantajele principiului "Sola Scriptura"?

Principiul ,,Sola Scriptura" este unul divin, pentru ca ne fereste de greseala de a considera pe unii comentatori mai mari decât pe altii, si acest criteriu este unul subiectiv. Niciodata Augustin nu trebuie comparat cu Toma d Aquino, pentru ca se gasesc argumente si iubitorii scrierilor lor ar putea fi în disputa ani de zile. Atunci când luam Scriptura ca norma de baza pentru moralitate, pentru credinta, stim ca tot ce s-a spus este inspirat si are o autoritate suprema. Nu ne gândim ca Petru a fost mai inspirat decât Pavel sau invers. Nu ne gândim ca Vechiul Testament a fost mai slab inspirat decât Noul Testament. Exista o singura voce a autoritatii divine pe care trebuie s-o asculta. De aceea ,,Sola Scriptura" este un principiu care ne fereste de limitarile omenesti.

7. Dupa ce se poate ghida un crestin sincer, doritor sa descopere adevarata credinta, adevarata biserica, adevarul?

Un crestin sincer nu trebuie sa intre în panica daca vrea sa cunoasca adevarul. Domnul Isus însusi a spus ca ,,Daca vrea cineva sa faca voia Lui, va ajunge sa cunoasca..." Ioan 7:17. Adica, cel mai important lucru este sa vrei sa cunosti. Si apoi calea este una singura: Ioan 14:6, Isus spune: ,, Eu sunt calea, adevarul si viata". Cunoaste-i urma pasilor Sai în Biblie, vezi felul cum el, a umblat, s-a închinat, a iubit si vei gasi calea spre cer. Nu ce se zice despre El, nu ce ai auzit la radio sau tv, ci din Scriptura. În ziua judecatii nu vom fi trasi la raspundere pentru ca în mod sincer, am crezut o minciuna, ci pentru ca nu am crezut adevarul desi am avut posibilitatea sa-l cunoastem.

  • biblewithroses
Fiti linistiti, Dumnezeu nu ne va condamna pentru faptul ca nu am stiut ce spune Ioan Hrisostom despre pacat, dar ne va trage la judecata pentru ca nu am luat seama ca Ioan în 1 Ioan 3:4 spune ,, oricine face pacat, face si faradelege, si pacatul este faradelege". Apoi, omul trebuie sa aiba urechea deschisa si inima sensibila la apelurile Duhului Sfânt. Dumnezeu sa ne faca parte tuturor de aceasta bucurie a mântuirii.